December 7, 2023

Supraviețuirea în situații periculoase

Situațiile ce impun supraviețuirea în sălbăticie se petrec din varii motive. Ar putea fi vorba de condițiile meteorologice nefavorabile sau unele accidente neprevăzute petrecute în timpul unei plimbări. Iar lucrurile încep să scape de sub control. În astfel de situații panica ne poate fi cel mai mare dușman.

Dintr-odată plimbarea în sălbăticie nu mai este deloc distractivă și tu nu mai ești stăpân pe situație. Într-o astfel de împrejurare poți avea foarte multe stări diferite. Te poți simți vinovat, îți poate fi frică, îți poate fi frig etc. Brusc poți avea probleme cu stomacul, transpiri foarte mult și deodată panica te lovește de nicăieri.

În astfel de momente, în corpul nostru, au loc foarte multe reacții cauzate de ceea ce ni se întâmplă. Și aici devine folositor ceea ce ne propunem să învățăm. Scopul nostru nu mai este plimbarea, ci trebuie să găsim scăparea din situația periculoasă în care ne aflăm. Astfel supraviețuirea devine epicentrul motivației noastre.

Supraviețuim pentru că nu ne precipităm

Să luăm următorul exemplu: În timp ce te afli în plimbare pe o cărare de munte, lângă marginea abruptă a unei râpe, din partea opusă apare un șarpe și te sperii de el. Aici putem avea două tipuri de reacții. Prima reacție ar consta în faptul că mă sperii de șarpe și șansele ca să cad în prăpastie sunt foarte mari. Iar în al doilea caz aș vedea șarpele, aș fi calm și m-aș retrage ușor în spate.

Exemplul respectiv trebuie să ilustreze faptul că panica este doar o reacție impulsivă. Ea nu implică gândirea. Trebuie să înțelegem că panica în multe cazuri nu este un răspuns sănătos. Trebuie să gândim rațional orice situație ivită în sălbăticie pentru a ne controla impulsurile. Trebuie să ne dezvoltăm o aptitudine care să ne permită să nu mai vedem lucrurile din sălbăticie doar în alb și negru. Situațiile sunt mult mai nuanțate. O astfel de gândire ne poate ajuta în cazul în care ni se întâmplă ceva rău. Astfel ne putem concentra pe găsirea unei soluții pentru a depăși momentul tensionat.

Supraviețuiește, concentrează-te și respiră !

Pentru situațiile mai dificile ne putem ajuta de diferite exerciții de respirație. Nu știu cât de populare sunt acestea, însă consider că ne pot ajuta în asemenea momente. Principiul din spatele lor este unul destul de simplu. Oamenii au un sistem nervos parasimpatic, parte a sistemului nervos. Funcția sa este de a se ocupa de odihna corpului și digestia lui când acesta este relaxat. Acest sistem se activează prin respirații adânci, iar pentru a scăpa de anxietate, este necesar să ne încetinim respirația.

Acest lucru se face prin asigurarea că timpul de expirare a aerului din plămâni este mai lung decât cel de inspirare. Ne concentrăm doar pe expirarea aerului ca aceasta să fie mai lungă. Aceste lucruri sunt testate, le puteți exersa acasă și vedeți dacă sunt utile sau nu. În situații-limită, acest exercițiu de respirație ne ajută măcar să ne calmăm până la punctul de a fi capabili de luarea unor decizii logice. Astfel că lucrurile se vor îmbunătăți simțitor.

Supraviețuire și parte mentală

În general, există trei tipuri mari de mentalități:

Există oamenii foarte pozitivi. Aceștia sunt cei optimiști până la extrem. Sunt cei care nu concep că lor li s-ar întâmpla ceva rău. Ei sunt probabil cei mai numeroși, sunt cei care nu își iau nimic util când pleacă într-o drumeție. Nu se gândesc niciodată că lor li s-ar putea întâmpla ceva rău. Le pare imposibil să aibă un accident în urma căruia să își luxeze o gleznă sau să îi prindă noaptea pe drum sau ploaia. Această pozitivitate exagerată îi poate dăuna omului surprins într-o situație de supraviețuire.

Alt tip de mentalitate ar fi cel negativist. Aici vorbim de acei oameni care sunt total negativiști cu orice li se întâmplă. De pildă, când ies la o plimbare, se gândesc la tot ce poate fi mai rău. De obicei o plimbare în sălbăticie ne ajută să ne calmăm și să ne lăsăm problemele în urmă, iar persoanele negativiste nu pot sub nicio formă să se bucure de acest lucru. Și motivul este unul simplu. Un negativist este destul de predispus să ajungă într-o situație dificilă din cauza mentalității sale.

Există totuși și oamenii neutri comparativ cu celelalte două exemple. Este un tip de mentalitate echilibrată. Dar uneori și posesorii unei astfel de mentalități tind să fie delăsători. Uneori chiar nu sunt atenți în jurul lor la ce se petrece în jurul lor. Din neatenție nu realizează uneori că vine furtuna sau nu observă un oarecare pericol de pe cărare.

Cum ne pregătim pentru supraviețuire?

Unii antrenori își învață jucătorii ca înaintea unui meci să-și imagineze diferite situații cu care s-ar putea confrunta pe parcurs. Și să reflecteze la o posibilă soluție pentru acestea. La ce sunt folositoare aceste lucruri, ne-am putea întreba.Astfel, jucătorii își oferă singuri probleme pe care să le soluționeze.

Un astfel de exercițiu mental ne-ar putea ajuta pe toți dacă am ști să îl folosim cum trebuie. Spre exemplu, dacă ne e frică de șerpi, ne putem gândi la ce am face dacă ne-am întâlni cu o asemenea vietate pe o cărare de munte și ce reacție am avea. Un astfel de exercițiu ne poate ajuta chiar și în combaterea unor fobii.

Pur și simplu ne condiționăm corpul pentru a avea un răspuns total diferit față de unul pe care l-ar fi avut până în acel moment. Și uite așa prin exerciții imaginare efectuate odată pe săptămână putem ajunge la alte rezultate. În cazul în care ne vom întâlni pe potecă cu un șarpe, nu ne vom mai panica, ci doar vom tresări puțin. Nu vom mai avea un răspuns dramatic, ne vom retrage și îl vom ocoli sau vom alege o altă potecă.

Aceste lucruri sunt esențiale pentru ceea ce ne pregătim. Va trebui să ne folosim de toate mijloacele ce le avem la îndemână pentru supraviețuire!

By John

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *